Sterk Techniekonderwijs Noordoost-Friesland

Over Sterk Techniekonderwijs

Onderwijs en bedrijfsleven uit de regio Noordoost-Friesland werken samen in het project Sterk Techniekonderwijs.
Het gemeenschappelijke doel is om jongeren enthousiast te maken voor techniek en om onderwijs & bedrijfsleven beter op elkaar aan te laten sluiten.

Niet alleen nieuwe werknemers in de techniek zijn nu en in de toekomst hard nodig, maar ook medewerkers in het technisch onderwijs. Met elkaar geven we een impuls aan het technisch onderwijs en aan de toekomst van techniek in de regio.

 

Meer weten?

 

Praktische doener die meters wil maken in de fascinerende wereld van techniek

De ervaringen bij de projectweken op ‘zijn’ school tonen aan dat leerlingen graag praktisch bezig zijn. ,,Dan zie je echt dat ze het heel mooi vinden om moderne technologieën te gebruiken”, aldus Jorrit Dijk over het toekomstige praktijkgerichte vak Technologie & Toepassing (T&T). ,,Levensecht en tastbaar aan de gang zijn is zeer betekenisvol voor onze doelgroep.”

Sinds medio 2021 is Jorrit Dijk nauw betrokken bij de T&T-activiteiten op !mpulse Kollum. De gymnastiekdocent, die uit een ‘technisch nest’ komt, is bij de start van dit schooljaar coördinator van de ontwikkellijn Technologie & Toepassing binnen het project Sterk Techniekonderwijs Noordoost-Friesland geworden. Dijk nam het stokje over van Sipke Saakstra die met pensioen is gegaan.

Aan de missie om leerlingen enthousiast te maken voor techniek - het gezamenlijke doel van STO-NOF - wil de ambitieuze en leergierige Dijk maar wat graag zijn steentje bijdragen. Het is de bedoeling dat T&T met ingang van het schooljaar 2024-2025 als (keuze)examenvak in het rooster van de vmbo-t/mavo-scholieren wordt opgenomen. Deze leerlingen hebben behoefte aan meer praktijk, weet Dijk. ,,Het is nu nog heel veel theorie. Afwisseling om met iets zichtbaars en tastbaars bezig te zijn, is gewenst. Dat geldt misschien wel net zo goed voor havo/vwo-leerlingen.”

Om de leerlingen kennis te laten maken met het vakoverstijgende T&T organiseert !mpulse Kollum elk jaar zogeheten settingweken waarbij techniek en technologie aan de orde komen. Ook op andere middelbare scholen in de regio Noordoost-Friesland wordt projectmatig aandacht besteed aan T&T.

,,Het is prachtig om te zien hoe de leerlingen naar een resultaat toewerken”, ervaart Dijk bij de projecten. ,,Als iets niet lukt, balen ze als een stekker. Het resultaat is niet heilig. Fouten maken hoort bij het proces, hoe vervelend dat ook is. Onbewust leren ze van die momenten juist het meest.” Bij het organiseren van settingweken, projecten en challenges rond T&T kan Dijk bogen op de nodige ervaring. ,,Er zijn heel veel raakvlakken met de sportwereld. Het projectmatige werken ligt mij goed.”

Iedereen heeft dagelijks met techniek te maken

De wereld van de techniek is bovendien enorm fascinerend en iedereen heeft er dagelijks volop mee te maken, stelt Dijk. ,,Wanneer je om je heen kijkt is het één en al techniek. Wanneer je bij de Campus Kollum komt, gaat de deur automatisch voor je open. Er liggen allemaal zonnepanelen op het dak. We vliegen met drones en gebruiken lasersnijders”, somt de bevlogen docent op. ,,Je ziet het ook terug in de vele andere werkvelden, zoals bijvoorbeeld de zorg. Techniek en al haar toepassingen worden steeds belangrijker.”

Als nieuwe projectcoördinator T&T komt Jorrit Dijk op een goed rijdende trein, stelt hij. ,,Sipke heeft een fantastisch fundament gelegd. Er is al heel veel gerealiseerd. Nu gaan we de kant op van de praktische invoering en maken we het boven de grond zichtbaar. Komend schooljaar móet alles staan en moeten alle ruimtes klaar zijn.”

Regionale samenwerking tussen scholen

Dat de breed samengestelde projectgroep T&T wekelijks bijeenkomt om zaken af te stemmen en toe te werken naar de daadwerkelijke invoering van T&T, vindt Dijk uitermate waardevol. ,,Bij deze bijeenkomsten zijn meerdere disciplines aanwezig. Je kunt er stoeien met de vakdocenten techniek. Door intervisie leer je van elkaar. Dat heeft veel waarde voor mij. Het mbo heeft daarin ook een heel belangrijke rol. Rond de apparatuur staan en van elkaar wat opsteken; dat is het mooiste wat er is. Het is mooi om te zien dat wij als docenten van verschillende scholengemeenschappen uit de regio samenwerken als directe collega’s’’.

Samenwerking is er ook bij de derde T&T-scholenchallenge die binnenkort alweer op het programma staat. ,,De opzet wordt groter en anders”, vertelt Dijk over de ontwikkelingen. ,,Er zijn nóg meer opdrachtgevers en de leerlingen kunnen kiezen uit een levensechte opdracht uit één van de acht werkvelden van techniek.”

Samenwerking met regionale bedrijven

Dat er sprake is van een ruimer aanbod van deelnemende bedrijven en organisaties bij de komende challenge (de kick-off is op woensdag 11 oktober) is volgens Dijk vooral te danken aan relatiebeheerder Harriët Hoekstra-de Jong van STO-NOF. ,,Harriët heeft hierin een heel belangrijke rol gespeeld. Het is echt een hele goede zet geweest om een relatiebeheerder aan te stellen en dat er een vast aanspreekpunt is. Dat is echt top en werpt nu al z’n vruchten af.”

Ten opzichte van de twee voorgaande challenges is het ook de bedoeling dat de leerlingen vaker over de vloer komen bij de bedrijven en daar bijvoorbeeld hun presentatie van het eindresultaat houden. Bij T&T willen de scholen juist ook een kijkje nemen in de keuken van de opdrachtgevers en andersom, geeft Dijk de ambitie aan. ,,Er moet een wisselwerking ontstaan. Door Harriët als spin in het web is er nu een goede stap gezet om die interactie te bewerkstelligen. Daarnaast hoeft elke school niet meer afzonderlijk contact te leggen en neemt ze docenten veel werk uit handen zodat zij zich op de eigenlijke taken kunnen richten.”

Doorgaande leerlijn

De nieuwbakken, praktisch ingestelde projectcoördinator is van mening dat er ‘nog heel veel kansen’ liggen in de samenwerking met het mbo. ,,Het is nu nog te veel hapsnap en ad hoc. Dat moet een structureel karakter krijgen. We moeten naar een doorgaande leerlijn.”

Techniekskills al jong geleerd

Op !mpulse Kollum is Jorrit Dijk de helft van de week actief als gymnastiekdocent en de andere helft in touw voor STO-NOF en T&T. Voordat hij in 2021 in vaste dienst kwam bij !mpulse Kollum, was de enthousiaste telg van een ondernemersechtpaar in de installatie- en doe-het-zelf-branche werkzaam op een aantal andere scholen in de provincie. Dat hij uiteindelijk voor de klas zou komen te staan, was allerminst een uitgemaakte zaak. Integendeel. ,,Ik heb altijd getwijfeld welke kant ik op wilde”, vertelt Dijk openhartig over de opleiding na zijn middelbare schoolperiode.

Op de mavo deed hij ‘handel en administratie’ als keuzeprofiel. ,,Dat was om de handel in te gaan, om een bedrijf te beginnen of iets overnemen. Toch heb ik uiteindelijk gekozen voor de sportkant. Ik dacht: ‘een eigen bedrijf kan altijd nog’. Andersom is een stuk lastiger; je hebt als docent een bevoegdheid nodig. Het was een moeilijke keuze.”

Het opgroeien in het bedrijf van zijn ouders deed Jorrit Dijk allerhande ontwikkelingen op het technische vlak van nabij meemaken. Het boeide en boeit hem zeer. ,,Het is heel interessant, vooral de moderne technologie. 3D-printers, lasersnijders en wat je tegenwoordig allemaal met drones kunt; dat triggert mij.” Regelmatig helpt de doener ook nog mee in de onderneming. Zo was hij bijvoorbeeld de afgelopen zomer volop bezig met het ophangen van screens en installeren van robotgrasmaaiers. ,,Dat vind ik leuk. Je ziet, net als bij T&T, daarbij resultaat.”

Meer weten?

Lees meer informatie over het project Technologie & Toepassing
Vrijblijvend contact opnemen mag ook! | Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons ook online!

 



Nieuwsgierig geworden?

Wil je meer informatie of een bijdrage leveren aan Sterk Techniekonderwijs? Wij komen graag in contact!
Stuur een e-mail via het contactformulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

 


 

Aanmelden nieuwsbrief

 

Samenwerkingspartners