Sterk Techniekonderwijs Noordoost-Friesland

Over Sterk Techniekonderwijs

Onderwijs en bedrijfsleven uit de regio Noordoost-Friesland werken samen in het project Sterk Techniekonderwijs.
Het gemeenschappelijke doel is om jongeren enthousiast te maken voor techniek en om onderwijs & bedrijfsleven beter op elkaar aan te laten sluiten.

Niet alleen nieuwe werknemers in de techniek zijn nu en in de toekomst hard nodig, maar ook medewerkers in het technisch onderwijs. Met elkaar geven we een impuls aan het technisch onderwijs en aan de toekomst van techniek in de regio.

 

Meer weten?

 

 

De 3D-printers van de school maakten overuren. En niet alleen de beide machines van Piter Jelles !mpulse Kollum, maar ook het exemplaar van de bibliotheek in de Campus was volop in gebruik. De talrijke items rolden in het kader van het nieuwe vak Technologie & Toepassing (T&T) uit de apparaten. De leerlingen waren enthousiast over de diverse activiteiten. ,,Dit is heel leuk om te doen.”

Zes dagen lang stortten 120 eerste- en tweedeklassers zich op T&T, één van de ontwikkellijnen van Sterk Techniekonderwijs Noordoost-Friesland (STO-NOF). Dit praktijkgerichte keuzevak wordt met ingang van de nieuwe leerweg in 2024 onderdeel van het lesprogramma voor vmbo-tl/mavo in de regio. De leerlingen van !mpulse Kollum gingen aan de slag met levensechte opdrachten, waarbij ze kennismaakten met verschillende technologische toepassingen. Daarbij ging een wereld voor hen open. ,,Je leert héél veel nieuwe dingen.”

En dat was juist ook de bedoeling van de school, om de leerlingen tijdens de zogeheten Settingweek de legio mogelijkheden van Technologie & Toepassing te laten zien. In deze projectweken, die !mpulse Kollum vier keer per jaar organiseert, komen combinaties van leergebieden aan de orde. Deze keer waren dat T&T en - het kernvak - Engels. De groepjes bestonden uit vier of vijf leerlingen. Elke groep vormde een adviesbureau en lanceerde voor dit project een Engelstalige website.

Bij de T&T-activiteiten hadden de leerlingen te maken met échte opdrachtgevers die voor ieder-wat-wils boden. Voordat ze daadwerkelijk in groepsverband aan de slag gingen, waren er korte workshops over het werken met een lasersnijder, 3D-printer, warmtebeeldcamera, greenscreen, VR-bril en drone. Daarnaast kwam het programmeren met een Arduino (een klein bordje met elektronica) aan de orde.

Ook was ​een docent van het Friesland College te gast. Hij verzorgde een workshop over prototyping. Dat een mbo-medewerker over de vloer kwam, beschouwt coördinator Sterk Techniekonderwijs Jorrit Dijk van !mpulse Kollum vanuit diverse oogpunten als meerwaarde. Niet alleen deelde hij zijn expertise met de leerlingen; ook kwam hij in contact met collega’s van de middelbare school in Kollum. ,,Er ontstaan verbindingen”, aldus Dijk. Het project Sterk Techniekonderwijs Noordoost-Friesland brengt ook docenten en leerlingen van de deelnemende scholen in de regio onderling met elkaar in contact en bij elkaar over de vloer. ,,Dat is heel mooi om te zien en levert inspiratie op”, stelt Dijk over het effect van de kruisbestuivingen.

Na de workshops gingen de leerlingen van !mpulse Kollum in een ontspannen sfeer bezig met de praktijk. Ze konden daarbij kiezen uit een achttal opdrachten uit verschillende werelden van de techniek. Er werd onder meer gewerkt aan het ontwerpen van een programmeerbare tomatenkas, waarbij de plantjes automatisch water krijgen en van licht worden voorzien. Ook werden maquettes van een kinderdagverblijf en sport- en speelvelden gemaakt. Deze werden in 3D ontworpen. Een andere groep hield zich bezig met het maken van een nagelknipper voor personen met één arm. Verder fabriceerden leerlingen een draaimechanisme met behuizing voor een spit in een pizzaoven. Daarnaast werd er een virtuele rondleiding door de Campus Kollum in elkaar gezet en waren er leerlingen bezig met de productie van een aftermovie van de Settingweek.

Het opstellen van duurzaamheids- energiebesparingsadviezen voor huizen met de status van beschermd dorpsgezicht vormde eveneens een item dat werd opgepakt. Bij een dergelijk onderwerp komt ook een stukje bewustwording naar boven drijven, aldus Dijk over de olievlekwerking van de opdrachten. ,,Zo’n week is heel vakoverstijgend. Zaken uit natuurkunde passeren de revue en wiskunde speelt een rol omdat er dingen moeten worden berekend. Er komt zóveel bij kijken.” Aan het eind van de week presenteerden de leerlingen de resultaten van de T&T-activiteiten in het Engels aan hun ouders/verzorgers en andere belangstellenden.

Dijk kijkt met een goed gevoel terug op de projectdagen. Er was volop dynamiek en creativiteit bij de gedreven leerlingen, zo zag de coördinator. Sommige scholieren waren zelfs thuis in de avonduren en/of in het weekend met de opdrachten aan de slag. ,,De belangstelling voor T&T is ​groot”, zo luidde de conclusie van Dijk. ,,Het was mooi om te zien hoe gemotiveerd de leerlingen bezig waren en ​wat voor prachtige eindproducten zij hebben gemaakt.”

2

Volg ons ook online!

 



Nieuwsgierig geworden?

Wil je meer informatie of een bijdrage leveren aan Sterk Techniekonderwijs? Wij komen graag in contact!
Stuur een e-mail via het contactformulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

 


 

Aanmelden nieuwsbrief

 

Samenwerkingspartners