Ruim een ​​jaar is hij nu actief in het onderwijs. Het werken met leerlingen bevalt Bard uitstekend en de vele nieuwe speelt hij graag aan. ,,Van de overstap heb ik nog geen tweede spijt gehad. Ik vind dit prachtig.”

Sinds september vormt de vmbo-VAKschool van het Dockinga College te Dokkum het werkterrein van De Jong. Als docent BWI - Bouw, Wonen en Interieur - brengt hij de leerlingen de fijne kneepjes van allerhande praktijkvakken bij. De ervaring die De Jong bij tal van bedrijven in de bouwsector komt goed van pas in de ruimtes aan de Birdaarderstraatweg. ,,Het is fantastisch om de technische oefeningen en vaardigheden over te kunnen dragen.”

Het overdragen van de praktijk van kennis aan bij een van de doelen van het project Sterk Techniekonderwijs (STO) dat dit jaar van start is gegaan in Noordoost-Friesland. Het techniek krijgt de onderwijsperiode in de regio. De inzet van STO is om de jeugd (weer) enthousiast te maken voor technische opleidingen en verbindingen te maken tussen het onderwijsveld en het bedrijfsleven.

De stap naar het onderwijs maakte De Jong in de zomer van 2019. Een vacature bij VO Surhuisterveen trok z'n interesse. De laatste zinnetjes in de advertentie waren doorslaggevend om te reageren. De B ​​is gevraagd, niet gediplomeerd te zijn. Ervaring was heel belangrijk, zo luidde de boodschap. In het sollicitatiegesprek werd duidelijk dat De Jong de uitnodiging te danken had aan z'n cv. Wat hij in de laatste kwart eeuw in het bedrijfsleven had allemaal gedaan, maakte mede dermate indruk dat hij aan de slag kon in Surhuisterveen. ,,Het was toch een beetje onverwacht. Ik had wel eens op de drempel gestaan ​​om het onderwijs in te gaan. Dit ging allemaal heel erg vlot.”

Als zij-tromer beleefde De Jong - hij is de oorsprong van machinaal houtbewerker en gevolgd in de opleiding tot docent - een mooi jaar op de Feanster school. ,,Het was hartstikke leuk.” Meubels maken, metselen en uitzetwerkzaamheden; het is een greep uit de bezigheden met hij zich 'lekker onbevangen' met de leerlingen. Ook ging hij met de klassen op stap en bracht met de scholieren bezoeken aan diverse bedrijven in de regio. ,,Dat vinden ze schitterend.”

Ook bij design en decoratie, het tweede vak dat De Jong op VO Surhuisterveen verzorgde, werd het schoolgebouw regelmatig verlaten voor opdrachten in het dorp van bezoeken aan zaken van winkels. Het doet de leerlingen goed ouderlingen een gedrag te nemen, weet De Jong. ,,Het maakt het enthousiasme alleen maar groter.”

Een beter perspectief, met onder ander zicht op meer BWI-uren, akte De Jong op het Dockinga College komt terecht. Op dit moment verzorgt hij in Dokkum ook nog lessen beeldende vorming. De werkwijze die hij hanterende in Surhuis de bezoekjes aan de deur, moet momenteel noodgedwongen blijven. ,,Door de coronaperikelen is dat zelfs niet anders. Het is jammer, maar helaas.”

Dat er verbinding moet zijn tussen de theorie en praktijk - dus ook tussen het onderwijs en de technische bedrijfssector - is voor de partijen van groot belang, is de overtuiging van De Jong. ,,Daarmee is gewoon heel veel winst gemaakt.” Het contact kan volgens hem ook bestaan ​​​​uit een 'simpel telefoontje' om bijvoorbeeld info uit te wisselen, het geven van feedback of 'gewoon' zelfs een kort bezoekje brengen. ,,Bedrijven staan ​​​​zeker open voor contact. Maar wanneer je niets van je laat horen, blijft het erbij.” De Jong denkt dat hij voor hemzelf op het juiste moment dat het onderwijs instapt. ,,Eerder had niet gemoeten. Dan had ik al de kennis en knowhow die ik nu heb, niet gehad.”

Van een kloof tussen het onderwijsveld en de praktijk is volgens De Jong zeker. Ten opzichte van z'n eigen periode als leerling van de technische school is ook heel erg veel veranderd, hij. ,,Voorheen had bijvoorbeeld op de lts de keuze uit timmeren, metaal of elektro. Nu zijn er zoveel dingen meer waar de leerlingen aan kunnen proeven. Het is een hielras. Dat maakt het er allemaal ook niet op.”

De werkwijze op de bouw is in de loop der jaren ook enorm veranderd, weet De Jong uit ervaring. ,,Er zijn nu veel meer specialismen en disciplines. De allround vakmannen tref je aan bij de kleinere bedrijven.” Voor de scholen is de zaak om de leerlingen enthousiast te maken en te prikkelen voor de technische vakken, stelt De Jong. De leerlingen zijn zeker volgens hem in staat om zich de kennis en de vaardigheden eigen te maken. ,,Ze pikken heel wat open en kunnen het wel. De vaardigheden zijn er. En iedereen heeft wel eens een slechte dag. Die heb ik ook…”, lacht de BWI-docent.

De overheid stelt momenteel alles in het werk om zij-instromers bij het onderwijsveld te krijgen. Om dit aantrekkelijk te maken, worden de nodige investeringen gedaan. Dat is in de ogen van De Jong ook nodig. ,,Je moet wel wat te bieden hebben. Er zit een sterk risico aan; een mens houdt van zekerheid. Het is een ongewis avontuur.”

Op de afdeling Bouw, Wonen en Interieur van de VAKschool van het Dockinga College zijn z'n collega's maar wat blij met de komst van Bard Jan de Jong. De sectie, die al veelervaring in huis heeft, vindt het ook 'heel knap' dat De Jong de stap naar het onderwijs heeft durven maken. ,,Het is best wel zwaar. De studie moet er ook nog bijgedaan worden. Er gaat veel tijd in zitten.” Vanuit het oogpunt van de komst van De Jong naar de praktijkruimtes van de Dokkumer school een prima gezeten geweest, stellen de collega's. ,,Er is een klik, we vullen elkaar mooi aan én de leerlingen hebben er profijt van. Daar gaat het uiteindelijk om.”

Nieuwsgierig geworden?

Wilt u meer informatie of een bijdrage leveren aan Sterk Techniekonderwijs? Wij komen graag in contact!

Contact

Volg ons ook online!